Archiwum kategorii ‘Retroanaliza’

Kwi
01

Autor: Andrzej Babiarz 2018

Pozycja po 4-tym ruchu czarnych

 Co stało się z wieżą a8 ?

Odpowiedź w komentarzu.

Z szachowym pozdrowieniem

Andrzej Babiarz

Sie
27

Szczególnym rodzajem zadań na retroanalizę jest odgadywanie partii na podstawie jej opisu.

Andrzej Babiarz

Superproblem 2017 – wersja

Odgadnąć partię rozegraną w debiucie Birda według opisu:

  1. f4, ruch 2. bicie, ruch 3. bicie e.p. , ruch 4. bicie, ruch szach

5, ruch, ruch 6. ruch promocja, ruch 7. ruch mat

Jest tylko jedna taka partia. Oczywiście może być ona całkiem abstrakcyjna.

Uwaga! w opisie odnotowuje się obowiązkowo: bicie, bicie e.p. , szacha,

promocję, roszadę.

Przyjemnej zabawy.

Z szachowym pozdrowieniem

Andrzej Babiarz

Maj
27

Mat w 1 posunięciu

Kluczem do rozwiązania jest retroanaliza ( w komentarzu ).

Z szachowym pozdrowieniem

Andrzej Babiarz

Paź
29

Autor: Andrzej Babiarz 2016

bview

                                                          mat ?

Czy ta pozycja przedstawia legalnego mata ? Wydaje się, że ostatnim ruchem czarnych mogło być jedynie: -1…., Kh7-h8 ?

Wtedy jednak czarny monarcha byłby na ” h7 ” pod ” potrójnym ” szachem ?

Wobec tego nie było możliwe ani 0. Wg7-a7 X? , ani 0. e5-e6 X?

Pomimo tego stoi legalny mat. Analizę ” retro ” trzeba trochę przedłużyć:

-2. Se4-g5++!, Kh7-h8  -1. d4-d5+, e7-e5! 0. d5:e6X!

Z szachowym pozdrowieniem

Andrzej Babiarz 

Gru
19

Andrzej Babiarz 2015 bview

Mat w 1 posunięciu

Z najlepszymi życzeniami świątecznymi i noworocznymi!

Andrzej Babiarz

Lip
13

  Autor: Andrzej Babiarz – 2014

bview.php                                                                                                                                                                    Jaki wynik partii?

Komentarz autora: Jeśli na posunięciu są czarne, to stoi pat (retrogra: 0. Wg1-h1+, Kh2-g3 1. Kf1-g1 pat). A jeśli ruszają białe? Najpierw trzeba wykazać legalność pozycji. Jedyną możliwością jest, że białe właśnie rozpoczęły roszadę 1. Ke1-g1!, po wcześniejszym 0……, Kg2-g3!. Ta jedyna opcja, że pozycja jest legalna przy ruchu białych, wyklucza 1. Wh1-h3X? i 1. Sf4-e2X?, gdyż białe muszą dokończyć roszadę 1. c.d. Wh1-f1 pat! Pat czarnych niezależnie od tego kto jest na posunięciu!

Kwi
13

Autor: Andrzej Babiarz

bview.php Pozycja po czwartym ruchu czarnych: Kto zabił gońca ?

Komentarz autora: Pierwszym podejrzanym jest pionek „e7”. Wtedy jednak byłaby to pozycja po trzech a nie po czterech ruchach jak w zadaniu:  1. d4, d6 (f6) 2. Gf4 (Gg5), f6 (d6) 3. G:d6 (G:f6), ed6 (ef6).  Jak w takim razie zgubić czarnymi jedno tempo? Ruch i powrót figury na swoje miejsce to przecież dwa tempa?! Kluczem do rozwiązania jest zauważyć, że to goniec, zanim zginął, musiał być „katem” dla pionka „e7”: 1. d4, d6! 2. Gg5!, Hd7! 3. G:e7!, f6 4. Gd8!, H:d8. Zabójcą gońca musiał być hetman na polu „d8”!

 

Lis
30

Autor: Andrzej Babiarz, 2013

Czy możliwe są obydwie roszady ?

Komentarz autora: Zarówno białe jak i czarne piony nie wykonały żadnego bicia. Jeśli więc ostatnią zbitą figurą była figura biała, to musiał ją zbić czarny król albo czarna wieża. W takim przypadku nie jest możliwa roszada czarnych. Jeśli natomiast ostatnią zbitą figurą była figura czarna, to musiał tego dokonać biały król albo biała wieża. W tym przypadku nie jest możliwa roszada białych. Trzeciej możliwości nie ma. Wobec tego nie są możliwe obydwie roszady, a co najwyżej jedna z nich.

Wrz
28

Autor: Andrzej Babiarz, 2013

Neues Bild (14)

Komentarz autora: Czy ta pozycja przedstawia mata ? Jedynym matującym ruchem mogło być O. hg8S X. Ostatnim posunięciem czarnych nie mógł być ruch królem.

Wobec tego mógł to być tylko ruch figury na pole ” g8 ” zbitej przez piona. Jaka to była figura ? Nie mogła to być czarna wieża chodząca po ósmej linii ( biały król pod szachem ). Nie mógł być to czarny hetman ani goniec, bo legalnie mogłyby dostać się na ” g8 ” tylko z pola ” h7 ” , zajętego przecież przez białego piona. Nie mógł być wreszcie czarny skoczek po ruchu z pola ” e7 ” ( biały król pod biciem ).

Pole ” g8 ” musiało więc być puste ! Bicie 0. hg8S X ?? było niemożliwe. Pozycja jest nielegalna i mata nie ma !

 

Maj
18

Autor: Andrzej Babiarz, 2013

New Picture

„Mat w ? posunięciach”

Komentarz autora: Narzuca się odpowiedź ” mat w 3 posunięciach”:
1. Gd6, 0-0-0 2. Wb1, ~ 3. Wb8X
Czy jednak roszada jest możliwa? Ostatnim ruchem czarnych mógł być jedynie ruch wieży lub ruch króla (co roszadę wyklucza automatycznie) albo posunięcie piona e7-e6. W tym trzecim przypadku (przy pionach na e7 i g7) biały goniec mógł stanąć na polu „g8″ tylko w wyniku promocji piona z ” f7″ (f7-f8G). To mogło jednak nastąpić wyłącznie pod nieobecność czarnego króla na polu „e8”. Roszada jest więc niemożliwa.
Wobec tego „mat w 2 posunięciach!”: 1. Gd6!, ~ (ale nie 0-0-0?) 2. Wf8X

  • Szukaj:
  • Nadchodzące wydarzenia

    Paź
    5
    pon
    2020
    całodniowy Norway Chess
    Norway Chess
    Paź 5 – Paź 16 całodniowy
    Silny superturniej z udziałem Carlsen, Caruana, Duda, Firouzja, Tari. Strona turnieju
    Lis
    1
    nie
    2020
    całodniowy Turniej kandydatów (II koło)
    Turniej kandydatów (II koło)
    Lis 1 – Lis 12 całodniowy
    Zakończenie turnieju kandydatów w Jekaterinburgu z udziałem Caruana, Ding Liren, Grischuk, Nepomniachtchi, Vachier-Lagrave, Giri, Wang Hao, Alekseenko. Strona turnieju
  • Odnośniki

  • Skąd przychodzą

    Free counters! Licznik działa od 29.02.2012
  • Ranking na żywo

    2700chess.com for more details and full list 2700chess.com for more details and full list
  • Codzienne zadania

    Play Computer
  • Zaprenumeruj ten blog

    Wprowadź swój adres email aby zaprenumerować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez email.

    Dołącz do 170 pozostałych subskrybentów