maj
14

Wracam do wywiadu Radosława Wojtaszka opublikowanego w magazynie PZSZach „MAT” 2-2015.  Na stronie 16 Paweł Dudziński zadał pytanie: „No właśnie, specyfika sportu szachowego jest taka, że trener powinien mieć poziom wiedzy szachowej zbliżony do swojego podopiecznego…”. Odpowiedź Wojtaszka m.in. …”Nie wierzę  np. , że trenerem zawodnika 2650 może być ktoś z rankingiem 2300, bo po prostu będzie za słaby, żeby czegokolwiek takiego zawodnika nauczyć…”.

/////////////////////////////

Tym problemem zajmowałem się już dawno w pismach specjalistycznych i był on także wielokrotnie omawiany na tym blogu i mojej stronie.

Wielkim paradoksem w polskich szachach jest to, że nie rozumie się kwestii: „Siła gry zawodnika i wiedza trenera”. Jak można porównywać wiedzę szachową np. 25-letniego arcymistrza z rankingiem nawet 2650 i trenera z 30-40 stażem pracy szkoleniowej?

Tak długo, jak to będzie fałszywie pojmowane, tak długo będzie się słuchać absurdalnej teorii naszych czołowych zawodników. Nie sprzyja to prawidłowemu kszałtowaniu się kadry trenerskiej i tym samym dynamicznemu rozwojowi wyczynowego sportu szachowego w Polsce!

Dla przypomnienia:

Link 1

Link 2 (punkt 16)

Link 3

Ten problem natomiast nie istnieje w innych dyscyplinach sportowych. Dla przypomnienia:

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Link 5

Link 6

 

 

 

URL Trackback

Trackback - notka

Komentarzy: 12

  • Krzysztof Kledzik

    O ile w innych dziedzinach sportu trenerzy i ich wiedza są traktowani z szacunkiem, tak w polskich szachach wyraźnie umniejsza się kompetencje trenerów zasłaniając się ich rankingiem. Warto zauważyć że rolą trenera nie jest nabijanie własnego rankingu, lecz praca z zawodnikiem i dbanie o jego rozwój i jego osiągnięcia. Na podstawie tego należy oceniać wiedzę, doświadczenie i siłę „trenerską” danego trenera, a nie badać jego punkciki rankingowe, czy aby ma ich tyle żeby zadowolić swojego podopiecznego-arcymistrza, i być „godnym” aby go dalej szkolić.

  • amator

    Wypowiedź Wojtaszka nie jest absurdalna. Podobną opinię wyraził Aleksander Kotow w książce „Tajemnice myślenia szachisty”. Porównanie ze sportem jest nietrafione, gdyż w sporcie czynnikiem decydującym o wyniku jest sprawność fizyczna (w szachach też jest ważna, ale w nieporównywalnie mniejszym stopniu). Najsłynniejsi trenerzy, jak Nikitin, Furman, Dworecki, Szereszewski, Dorfman, Tukmakow byli silnymi praktykami, grającymi na bardzo wysokim poziomie.

  • W szachach bardzo ważna jest wiedza i doświadczenie. Z tego co się orientuję, to czołowi polscy trenerzy posiadają co najmniej tytuł mistrza krajowego. To wystarczy! Jaką wiedzę może mieć młody arcymistrz z wysokim rankingiem w stosunku do szkoleniowca z tytułem mistrza i 30-40 letnim stażem trenerskim!
    Ci wyżej wymienieni to Rosjanie. My nie możemy porównywać naszej sytuacji kadry trenerskiej z Rosją. My musimy stworzyć szeroką kadrę trenerską w Polsce. Nie dokonamy tego, gdy będzie panować teoria, że tylko arcymistrzowie z wysokimi rankingami mogą być dobrymi pedagogami. Według mnie teorie wygłaszane, że im wyższy ranking, tym lepszy trener, są po prostu szkodliwe. Zresztą w tzw. Związku Radzieckim było wielu trenerów bez większych sukcesów turniejowych i nikt nie negował ich wiedzy szachowej i doświadczenia!

  • amator

    Myślę, że wypowiedź Wojtaszka została źle zinterpretowana. On nie twierdził, że im wyższy ranking, tym lepszy trener. To byłoby absurdalne twierdzenie. Arcymistrz może być kiepskim trenerem, szczególnie dla początkujących i mało zaawansowanych graczy. Jednak trener, jeśli ma szkolić młodego arcymistrza, powinien sam mieć (obecnie lub w przeszłości) siłę gry powyżej pewnego poziomu. Tak pisał Kotow i chyba o to samo chodziło Wojtaszkowi. Zgadzam się, że tytuł mistrza krajowego wystarczy. Ale mowa była o rankingu 2300. To jest poziom nieco poniżej mistrza krajowego (silny kandydat). Normą na mistrza krajowego jest 2400.

  • Radko

    Amator: w sporcie czynnikiem decydującym o wyniku jest sprawność fizyczna (w szachach też jest ważna, ale w nieporównywalnie mniejszym stopniu).

    Radko: To się zgadza. Ale w szachach decydującym czynnikiem jest wiedza szachowa. Zgadzam się z Panem Jerzym, że ważniejsze jest doświadczenie od jakiś tam rankingów i tytułów.

  • Marius Ringwelski

    Wojtaszek mowi przeciez o treningu na najwyzszym szczeblu. Nikt z nas nie wie jak trenuje scisla czolowka swiatowa, ale jest widocznie tego samego zdania.
    Przeciez wiele tych par jest znanych:
    Carlsen – Nielsen, Hammer, Fressinet, Ding Liren
    Anand – Wojtaszek, Gajewski, Ganguly
    Caruana – Chuchelov
    Giri – Tukmakov
    Vachier La Graf – Beliavsky
    Aronian – Sargissian
    Topalov – Cheparinov
    Gelfand -Huzman.
    Kazdy z wymienionych trenerow jest arcymistrzem i jest lub byl kiedys silnym zawodnikiem.
    Moim zdaniem Wojtaszek chcial poruszyc problem, jak trudno jest w Polsce dla zawodnika z 2650 przebic sie do dalszej czolowki swiatowej. A zawodnikow na tym poziomie mamy lub mielismy juz kilku, wiec mniej utalentowani od reszty swiata nie jestesmy 🙂 .
    Jego zdaniem na tym poziomie zmienia sie trenera, ktory doprowadza mnie do 2650 na silnego zawodnika, ale to jest przede wszystkim kwestia wsparcia przez PZS i srodkow finansowych.
    Dla Wojtaszka wspolpraca z Anandem spadla jak gwiazdka z nieba i maksymalnie na niej skozystal.
    A tak raz jeszcze: Czy wiedza szachowa jest az tak istotna?
    Nakamura przyznal sie w Moskwie 2014, ze nie zna zadnej parti Smyslowa.
    A moze dokladna analiza debiutow, znajomosc najnowszych parti, dobra pamiec i prawie bezbledne liczenie wariantow sa jednak bardziej przydatne?

    Pozdrawiam

  • amator

    Pan myli pojęcia trener i sekundant. Wojtaszek i Gajewski nie są trenerami Ananda. W ogóle nie są trenerami.

  • szachista

    Moim zdaniem wiedza szachowa jest bardzo ważna i może ją odpowiednio przekazać tylko trener z wieloletnim stażem trenerskim i odpowiednią wiedzą szachową. Analizy wariantów i krytycznych pozycji można sobie wspomóc komputerem. Nakamura nie zna partii Smysłowa, bo on zajmuje się twórczością Carlsena, Kramnika, Anand itd. Czyli studiuje partie współczesnych zawodników, czyli swoich potencjalnych przeciwników.

  • Marius Ringwelski

    „Wojtaszek i Gajewski nie są trenerami Ananda. W ogóle nie są trenerami.”
    Pan ma na mysli, ze oni nie maja dyplomu trenerskiego?
    Ale przeciez oni wykonuja (wspaniale) analizy debiutowe dla niego, przygotowuja dla niego zadania taktyczne i strategiczne i powtarzaja z nim techniczne koncowki.
    W meczach i turniejach wspomagaja go psychologicznie i podtrzymuja na duchu.
    A wiec oni praktycznie trenuja go, albo jak mowia sami, oni trenuja z nim.
    Czy moglby ta robote wykonywac grcz z ELO 2400?
    Moim zdaniem Wojtaszek podkreslil tylko, ze dobry trener w Polsce potrafi nas doprowadzic do poziomu 2600-2650 Elo, co zdarza sie dosc czesto.
    Od tego momentu, zeby progresowac w gore, wzrastaja wymagania takze dla trenera.
    I jezeli istnieja wtedy mozliwosci i srodki finansowe, to zaczyna sie wspolprace z (doswiadczonym) silnym zawodnikiem.
    Do normalnej pracy trenerskiej dochodzi wtedy jeszcze mnostwo nowych obowiazkow.
    Mysle, ze wlasnie tego, dla dalszego rozwoju zawodnika po 2650 niezbednego wsparcia, Wojtaszek w Polsce nie widzi.

    Pozdrawiam

  • Krzysztof Kledzik

    Wojtaszek i Gajewski są analitykami, zatrudnionymi do wykonania konkretnego zadania, np. przygotowania danej analizy debiutowej. Trudno nazwać to pracą trenerską.
    Co do postponowania trenerów z rankingiem niższym niż ich podopieczni, to tak rozumując Mark Dworecki już dawno powinien zostać odsunięty od pracy trenerskiej, bo jego ranking wynosi „zaledwie” 2465 punktów, i jest „zaledwie” mistrzem międzynarodowym.

  • amator

    Dworecki był niegdyś silnym zawodnikiem, nieco lepszym od arcymistrzów Schmidta i Kuligowskiego. Ale już wtedy poświęcał się pracy trenerskiej, co przeszkodziło mu zostać arcymistrzem.

  • Marius Ringwelski

    Jak juz napisalem wyzej:
    „Ale przeciez oni wykonuja (wspaniale) analizy debiutowe dla niego, przygotowuja dla niego zadania taktyczne i strategiczne i powtarzaja z nim techniczne koncowki.
    W meczach i turniejach wspomagaja go psychologicznie i podtrzymuja na duchu.
    A wiec oni praktycznie trenuja go, albo jak mowia sami, oni trenuja z nim.”
    To jest z mojego punktu widzenia konkretna praca trenerska.
    A trenerow klasy Dworeckiego w Polsce najwidoczniej nie ma.

Dodaj komentarz

Musisz sięzalogować aby móc komentować.

  • Szukaj:
  • Nadchodzące wydarzenia

    kw.
    18
    czw.
    2024
    całodniowy IMEK Rodos
    IMEK Rodos
    kw. 18 – kw. 30 całodniowy
    W dniach 18-30.04.2024 roku na Rodos (Grecja) odbędą się Indywidualne Mistrzostwa Europy Kobiet z licznym udziałem Polek. Strona Lista startowa
    kw.
    26
    pt.
    2024
    całodniowy Mistrzostw Świata Kadetów
    Mistrzostw Świata Kadetów
    kw. 26 – kw. 28 całodniowy
    Albański kurort Durres jest gospodarzem Mistrzostw Świata Kadetów w szachach błyskawicznych i szybkich, które odbywają się w grupach wiekowych U8, U10 i U12, z turniejem otwartym i turniejem dziewcząt. Strona turnieju
    maj
    8
    śr.
    2024
    całodniowy Superbet Rapid & Blitz w Warszawie
    Superbet Rapid & Blitz w Warszawie
    maj 8 – maj 12 całodniowy
    Dwie ważne imprezy w Polsce: 8-10 maja rapid 11-12  maja blitz Strona imprezy
    lis
    20
    śr.
    2024
    całodniowy FIDE World Championship 2024
    FIDE World Championship 2024
    lis 20 – gru 15 całodniowy
    Mecz o  mistrzostwo świata: Ding Liren – Gukesh D
  • Odnośniki

  • Skąd przychodzą

    Free counters! Licznik działa od 29.02.2012
  • Ranking FIDE na żywo

  • Codzienne zadania

    Play Computer
  • Zaprenumeruj ten blog przez e-mail

    Wprowadź swój adres email aby zaprenumerować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez email.

%d bloggers like this: